Podróżujemy coraz chętniej, coraz dalej i coraz częściej. Moda na podniebne wojaże nie ominęła także seniorów, którzy przecież właśnie teraz, w jesieni swojego życia, mają na wymarzone podróże więcej czasu (piszemy o tym m.in. w artykule Życie zaczyna się na emeryturze!). Jednak bywa i tak, że podróż dostarcza nam niemiłych niespodzianek, np. w sytuacji, gdy lot jest opóźniony lub zostaje zupełnie odwołany. Co wtedy zrobić? Aby uniknąć niepotrzebnego stresu, warto wiedzieć, jakie prawa przysługują nam w takich okolicznościach. Znajomość przepisów pozwoli m.in. uzyskać należne nam odszkodowanie. Zapraszamy do lektury!
Opóźnienie samolotu lub odwołany lot – jakie przysługują nam prawa?
Prawa pasażera w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu, a także nieuzasadnionego nieprzyjęcia na pokład, definiują przepisy unijne, a dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. Przepisy te jasno wskazują, że pasażer może ubiegać się o odszkodowanie zarówno za opóźniony, jak i odwołany lot, a także w sytuacji, gdy nie został przyjęty na pokład.
Wiele osób nie jest świadomych istnienia tego typu regulacji. Inne nie mają zbyt wiele cierpliwości, aby wypełnić wymagane procedury, uważając jednocześnie, że to trudne i skomplikowane zadanie. Jak się okazuje – sprawa wcale nie jest tak skomplikowana i nawet senior, który nie ma doświadczenia w prawnych procedurach, bez większych problemów poradzi sobie z wyegzekwowaniem od przewoźnika należnych mu kwot.
Poza odszkodowaniem, o którym szerzej piszemy poniżej, warto pamiętać, że w sytuacji opóźnienia lotu, linie lotnicze mają obowiązek:
- pisemnie poinformować każdego pasażera o przepisach dotyczących jego minimalnych praw, w tym prawa do odszkodowania i opieki,
- zapewnić pasażerom posiłki i napoje adekwatnie do czasu oczekiwania na lot,
- umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, a także przesłanie 2 wiadomości fax-em lub e-mailem,
-
zapewnić pasażerom nocleg w przypadku, gdy wylot odbywa się następnego dnia oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.
Kiedy należy się nam odszkodowanie za opóźniony lot?
Odszkodowanie za opóźniony lot to nic innego jak odszkodowanie za stracony czas. Należy jednak pamiętać, że tego typu rekompensata przysługuje nam jedynie w sytuacji, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika o co najmniej trzy godziny. Co decyduje o wysokości odszkodowania? Będzie to przede wszystkim długość lotu (długość trasy), a także:
- długość opóźnienia,
- przyczyna opóźnienia,
- czas powiadomienia o opóźnieniu przez przewoźnika.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot wynosi:
- 250 euro (1065 zł) dla lotów krótszych o długości do 1500 km,
- 400 euro (1705 zł) dla lotów na terenie UE na dystansach powyżej 1500 km do 3500 km;
-
600 euro (2557 zł) dla pozostałych lotów.
Poszukujesz dodatkowych środków? Sprawdź rentę dożywotnią!
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Wniosek o odszkodowanie (formularz reklamacyjny, który znajduje się na stronach internetowych linii lotniczych) składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Pamiętajmy o rzetelnym jego wypełnieniu, opisaniu zaistniałej sytuacji i ewentualnym dołączeniu skanów faktur, rachunków, czy zdjęć dokumentujących poniesione przez nas koszty.
W sytuacji, gdy linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania lub po prostu pozostawi naszą reklamację bez odpowiedzi, możemy wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Ważne, aby skargę wnieść nie szybciej, niż 30 dni od momentu złożenia reklamacji u przewoźnika. Do skargi należy dołączyć kopię reklamacji skierowanej do linii lotniczych oraz kopię udzielonej przez niego odmownej odpowiedzi. Jeśli przewoźnik nie odpowiedział na naszą reklamację, informujemy o tym w skardze oraz dołączamy kopię potwierdzenia rezerwacji na dany lot.
Pamiętajmy, że ze względu na okres przedawnienia, powinniśmy złożyć reklamację u przewoźnika, a w przypadku odmowy zapłaty odszkodowania – wnieść stosowną skargę w ciągu roku od daty planowanego lotu.
Jak odzyskać pieniądze za odwołany lot?
Jeśli nasz samolot został odwołany, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mamy prawo do zwrotu w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. O odwołaniu lotu lub zmianie planu podróży powinniśmy zostać powiadomieni na 14 dni przed wylotem. Jeśli przewoźnik nie dochowa tego terminu, przysługuje nam odszkodowanie pieniężne w wysokości od 250 do 600 euro. Kiedy nie przysługuje nam odszkodowanie za odwołany lot? Sytuacja taka będzie miała miejsce, gdy lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika takich jak:
- złe warunki atmosferyczne,
- strajk na lotnisku,
- niestabilna sytuacja polityczna w kraju wylotu lub lądowania.
W tym wypadku również należy złożyć stosowny formularz, zamieszczony na stronie przewoźnika. Jeśli jego odnalezienie lub wypełnienie stwarza seniorowi jakikolwiek problem – warto poprosić o pomoc np. młodszego członka rodziny – będzie szybciej i prościej!